
TikTok udgør sammen med andre sociale medietjenester en væsentlig sikkerhedsrisiko. Der har i debatten været meget fokus på personoplysninger, som dog ikke i sig selv har nogen værdi. Det, vi skal interessere os for, er, hvad oplysningerne bliver brugt til – eller kan blive brugt til. Når det kommer til sikkerhedsrisici, udgør opsamling og overførsel af data kun toppen af isbjerget.
Oplægget, som er baseret på oplægsholderens bog Your Privacy Is Important to Us! – Restoring Human Dignity in Data-Driven Marketing (www.ypii.eu), omhandler utilsigtede konsekvenser af data-dreven markedsføring. Når personoplysninger parres med psykologiske indsigter og teknologidesign, ændres styrkeforholdet mellem menneske og maskine så meget, at vi reelt betaler med vores selvbestemmelse, hvilket udfordrer både individet og demokratiet. Det er ikke overvågningskapitalismen, men manipulationskapitalismen, der udgør den største sikkerhedsrisiko.
Slides fra seminaret vil være synlige på denne side, hvis den pågældende taler ønsker at dele dem. Bemærk venligst, at du skal være logget ind for at se dem.