Danish Agency for Digital Government

Danish Agency for Digital Government

Government Administration

Sammen om et digtalt Danmark - nu og i fremtiden

About us

Established in 2011 as part of the Ministry of Finance, the Agency for Digital Government is in charge of implementing the Danish Government’s policies for developing the digital public sector as well as for major parts of the Danish public digital service infrastructure.

Website
https://digst.dk/
Industry
Government Administration
Company size
201-500 employees
Headquarters
København K
Type
Government Agency
Founded
2011
Specialties
Cybersikkerhed, Digital inklusion, Digital infrastruktur, Digitale tilsyn, Kunstig intelligens, and AI

Locations

Employees at Danish Agency for Digital Government

Updates

  • BORGERE MED MINORITETSBAGGRUND BLIVER DIGITALE AMBASSADØRER Digitaliseringsstyrelsen uddanner en række digitale ambassadører i samarbejde med frivilligorganisationerne Bydelsmødrene og Baba, som er en del af Fonden for Socialt Ansvar. Formålet er at hjælpe borgere med minoritetsbaggrund til bedre at kunne navigere i og bruge offentlige digitale løsninger. Partnerskabet med Fonden for Socialt Ansvar tager afsæt i Digitaliseringsstyrelsens arbejde for at sikre, at alle borgere kan blive en del af det digitale samfund, uafhængigt af deres baggrund. Lige nu gennemgår 78 frivillige med minoritetsbaggrund derfor et 'train-the-trainer'-forløb for at kunne støtte andre borgere i at blive selvhjulpne. For hvis vi skal lykkes med, at så mange borgere som muligt kan begå sig i et digitalt samfund vil pårørende og frivillige hjælpere spille en rolle. For borgere, der har svært ved det digitale, er det ofte i de nære og lokalt forankrede relationer, at man føler sig tryg ved at stille de spørgsmål, der presser sig på. Når de nye digitale ambassadører er færdige med deres uddannelse, kan de hjælpe andre med at bruge en lang række offentlige digitale løsninger. Det kunne for eksempel være, hvordan man får og bruger MitID, hvordan man agerer sikkert online, hvad man må hjælpe andre med, og hvordan man ved at bruge demo.borger.dk kan hjælpe andre borgere med at blive selvhjulpne. Ambassadørerne dækker alle regioner i hele landet.

    • No alternative text description for this image
  • NU KAN DU SØGE DANSK MEDFINANSIERING TIL AT DELTAGE I DIGITAL EUROPE-PROJEKTER Repræsenterer du en virksomhed, vidensinstitution, offentlig myndighed eller anden organisation, som planlægger at søge midler til digitale projekter gennem det europæiske Digital Europe-program? Så kan du nu søge yderligere dansk medfinansiering. Digital Europe er EU's program til digital omstilling. Programmet giver økonomisk støtte til projekter, der handler om udrulning og anvendelse af digitale teknologier i samfundet. Som en del af Danmarks digitaliseringsstrategi skal vi sikre dansk deltagelse i EU’s digitale programmer for at hjemtage EU-midler til gavn for danske borgere, virksomheder og forskningsinstitutioner. Derfor har Digitaliseringsstyrelsen oprettet en tilskudsfond, hvor du kan få medfinansiering til Digital Europe-projekter. Digital Europe-programmet finansierer typisk noget af projektet, mens du selv skal dække resten af udgifterne. Dog kan du få op til 25% af dine samlede projektudgifter dækket via medfinansiering fra Digitaliseringsstyrelsens tilskudspulje. Medfinansieringen er betinget af, at du vinder den projektindkaldelse i Digital Europe, som du ansøger. Alt du skal gøre er at udfylde en ansøgning med oplysninger om din organisation og den Digital Europe-projektindkaldelse, du vil søge. Bemærk at der er kort frist for ansøgning. Læs om vilkårene og få vejledning til at ansøge her: https://lnkd.in/etrbXn4s Der er ansøgningsfrist onsdag den 8. maj kl. 12:00. 

    • No alternative text description for this image
  • View organization page for Danish Agency for Digital Government, graphic

    23,430 followers

    DIGITALISERINGSSTYRELSEN UDGIVER GUIDE TIL BORGERE OM BRUG AF KUNSTIG INTELLIGENS   Som led i vores arbejde med kunstig intelligens her i Digitaliseringsstyrelsen lancerede vi i 2023 nogle anbefalinger til myndigheder og virksomheder om brug af kunstig intelligens. Anbefalingerne skal understøtte en ansvarlig brug af værktøjer med kunstig intelligens. Nu udkommer vi også med en guide, som skal give gode råd til, hvordan private kan arbejde med kunstig intelligens.   Der findes efterhånden et væld af værktøjer inden for kunstig intelligens, som kan anvendes til at danne billeder og skrive tekster – og derfor kan AI være til stor hjælp til mange af hverdagens gøremål.   Men samtidig med at kunstig intelligens kan hjælpe med at løse opgaver på en ny måde, kan den også blive brugt til at sprede misinformation. Det er derfor vigtigt, at man er opmærksom, når man bruger kunstig intelligens. Det svar, man får, er nemlig aldrig bedre, end den data værktøjet arbejder med, og der kan være fejl i data.   Den nye guide giver tips og eksempler på værktøjer, man kan gøre brug af inden for kunstig intelligens og giver samtidig en række gode råd til, hvad man skal være særlig opmærksom på, når man benytter kunstig intelligens.     Tre vigtige råd fra guiden, når du bruger kunstig intelligens: 🤖Faktatjek altid de svar, du får. Kunstig intelligens-værktøjer kan hurtigt producere indhold, men der er også risiko for forkert, forældet eller ligefrem opdigtet indhold. 🤖Vær opmærksom på risiko for bias. Kunstig intelligens-værktøjerne kan give svar, der er fordomsfulde eller forudindtagede. Det kan være overfor specifikke køn, etnicitet, politiske holdninger eller andet. 🤖Del ikke personlige oplysninger. De oplysninger, du bruger ved prompts kan blive vist og delt med andre. Tænk på, hvilke oplysninger du skriver ind, fx om dit helbred, politiske holdninger, dine børn, dit fulde navn, adresse og lignende. Undgå helt at skrive personlige oplysninger som CPR-nummer, MitID-oplysninger, bankoplysninger og kodeord. Dine spørgsmål kan blive brugt som data til svar til andre brugere. Læs guiden for brug af kunstig intelligens: https://lnkd.in/eWHw29zj *illustration genereret med brug af kunstig intelligens

    • No alternative text description for this image
  • VI DELER ERFARINGER MED SINGAPORE I fredags havde vi besøg af en delegation fra GovTech Singapore – som er Singapores pendant til Digitaliseringsstyrelsen her i Danmark. Som vi har GovTech Singapore fokus på digitaliseringen i den offentlige sektor, særligt på implementering af policy – og derfor deler vi mange berøringsflader. Vi har da også gennem de sidste 10 år haft tæt dialog med og regelmæssige besøg fra Singapore her i Digitaliseringsstyrelsen, hvor vi løbende har udvekslet erfaringer om den seneste udvikling inden for offentlig digitalisering. I fredags fik direktionen lejlighed til at præsentere vores respektive digitale infrastrukturprojekter og digitaliseringsstrategier for vores gæster. I Singapore bruger de blandt andet SingPass – som svarer til vores MitID, og der blev bl.a. drøftet eID og offentlig infrastruktur, digital inklusion og cybersikkerhed. Naturligvis fyldte også vores respektive arbejde med kunstig intelligens. Her fortalte vi blandt andet om vores nye rolle i Digitaliseringsstyrelsen som tilsynsmyndighed i forhold til EU’s AI-forordning og om vores arbejde med at understøtte og vejlede især virksomheder og myndigheder til en ansvarlig brug af kunstig intelligens. Vi siger tak for besøget. 

    • No alternative text description for this image
  • View organization page for Danish Agency for Digital Government, graphic

    23,430 followers

    ROLLEN SOM NATIONAL TILSYNSMYNDIGHED MED EU’S AI-FORORDNING SKAL VARETAGES AF DIGITALISERINGSSTYRELSEN Digitaliseringsstyrelsen er blevet udpeget til at varetage rollen som national koordinerende tilsynsmyndighed for EU's AI-forordning. Rollen som tilsynsmyndighed for EU's AI-forordning betyder, at Digitaliseringsstyrelsen blandt andet vil varetage en koordinerende rolle på tværs af de kompetente tilsynsmyndigheder i Danmark og samarbejde med andre medlemsstater og Europa-Kommissionen, herunder EU’s nyoprettede AI Office. Digitaliseringsstyrelsen igangsætter nu arbejdet med implementering af forordningen. I første omgang er fokus på at kommunikere omkring de krav og forpligtelser, som forordningen indeholder, og hvem der bliver omfattet med videre. Styrelsen vil i den sammenhæng tage initiativ til dialog med relevante aktører og de tilsynsmyndigheder, der forventeligt vil få en tilsynsopgave i forbindelse med forordningen. Digitaliseringsstyrelsen vil løbende orientere nærmere om implementeringen. Billede genereret med AI.

    • No alternative text description for this image
  • MÅLET HAR ALDRIG VÆRET AT BLIVE EN KLASSISK EMBEDSMAND Det er 12,5 år siden Dorte Helsberg for første gang gik ind ad døren på Landgreven, midt i København. Hun kom fra konsulentbranchen og havde i en længere årrække arbejdet med it, men på leverandørsiden. Dorte blev involveret i arbejdet med at anskaffe og forvalte blandt andet Digital Post og NemHandel, som Digitaliseringsstyrelsen havde ansvar for på det tidspunkt. ”Jeg sagde fra start, at jeg aldrig blev en klassisk embedsmand. Og at jeg aldrig ville komme til at holde af at skrive beslutningsoplæg. Omvendt har jeg fået forståelse, respekt, indsigt i de politiske beslutningsprocesser og en generel øget politisk interesse, som jeg ikke havde forinden. Og det opvejer min oprindelige modvilje mod at skrive beslutningssager bare en gang imellem”, siger Dorte Helsberg. I dag er Dorte en af vores skarpeste kolleger, når det handler om at rådgive om indkøb, udbud og kontraktstyring. Det er helt essentielt, når man arbejder i en styrelse, hvor der fra tid til anden er brug for at indkøbe varer eller tjenesteydelser fra den private sektor. For uanset om der er tale om post-its eller en ny landsdækkende it-løsning, er vi i staten underlagt særlige regler og procedurer for indkøb for at sikre en retfærdig, ansvarlig og effektiv brug af offentlige midler. Det kan være komplekst at navigere i, og derfor har vi et team i Juridisk kontor, der understøtter og rådgiver resten af huset med den slags opgaver: ”Jeg kan kun anbefale at have en central enhed til at varetage indkøbsopgaven på tværs af organisationen. Det skaber et naturligt fagfællesskab, der styrker organisationens kompetencer indenfor at gennemføre udbud, udarbejde kontrakter og håndtere leverandørsamarbejder. Og det bliver tydeligt for resten af organisationen, hvem de kan gå til, når der opstår spørgsmål i en indkøbsproces”, siger Dorte. ”Og så er jeg blevet tilbudt de udviklingsmuligheder, jeg har haft behov for. Og jeg har fået lov til at sige fra til de muligheder, jeg ikke havde lyst til at forfølge. Det gør, at jeg føler mig værdsat som medarbejder, og derfor er det blevet til så mange år.”

    • Billede af Dorte Helsberg
  • UNDGÅ AT BLIVE KLÆDT AF: SÆT DIGITAL ANSVARLIGHED PÅ BESTYRELSENS DAGSORDEN I Digitaliseringsstyrelsen har vi for andet år i træk fået en række erfarne bestyrelsesmedlemmer til at hjælpe med at sætte it-sikkerhed og dataetik på dagsordenen. Bestyrelser bærer nemlig et væsentligt ansvar for at sikre den rette prioritering af virksomhedernes digitale ansvarlighed. Undersøgelsen ’Digital sikkerhed i danske SMV’er’ viser, at kun lidt over halvdelen af små- og mellemstore virksomheder har foretaget en risikoanalyse af deres it-sikkerhed. Kun 36 pct. angiver, at virksomhedens ledelse i høj grad er involveret i beslutninger om virksomhedens arbejde med digital sikkerhed. I årets indsats deler Camilla Ley Valentin, Anja Monrad, Louise Herping Ellegaard, Christian Bech Nørhave 🚀 og Kasper Tjørntved Davidsen ud af gode råd og giver deres perspektiv på digital ansvarlighed. Du kan støde på kampagnen her på LinkedIn, og på https://lnkd.in/d3cvBDNS kan du finde en tjekliste, der kan bruges til at klæde dig og din bestyrelse på til at sætte digital ansvarlighed på dagsordenen.

    • No alternative text description for this image
  • View organization page for Danish Agency for Digital Government, graphic

    23,430 followers

    GOD PÅSKE🐣🌼🐥🌸 Hvis du bruger helligdagene på at kigge efter nyt job, så har vi flere spændende ledige stillinger her i Digitaliseringsstyrelsen. Blandt andet søger vi lige nu en administrativ sekretær, en student til kommunikation, en souschef til Kontor for digital post, en konsulent til Kontor for digital regulering og tilsyn. Juridisk kontor søger også flere medarbejdere: https://lnkd.in/f_K87t7

    • No alternative text description for this image
  • POPULÆRE SPIL-APPS VIDERESENDER DINE DATA TIL TECH-GIGANTER Er du eller dine børn også glade for at spille spil på mobilen? Så bør du måske læse med her. Digitaliseringsstyrelsen har kigget nærmere på de 24 mest populære gratis spil-apps til børn og unge, og af vores undersøgelse kan vi se, at samtlige af de undersøgte spil sender data om brugerne videre til tredjeparter som fx Facebook, Google og TikTok. Det gælder uanset om man har en profil hos techgiganterne eller ej, og det gælder også selvom man har forsøgt at begrænse sporingen ved at klikke nej til sporing og datadeling, hvor det er muligt. Undersøgelsen viser, at Facebook indsamler data via alle de 24 undersøgte spil. Google og AppLovin indsamler data fra 95 pct. af de undersøgte spil-apps. Og Tiktok indsamler data fra 40 pct. af de analyserede spil. Du kan se, hvilke spil, der er blevet undersøgt og læse hele rapporten her: https://lnkd.in/eZhU7ryT 

    • No alternative text description for this image
  • MÅLING VISER HØJ TILFREDSHED MED DIGITALISERINGSSTYRELSENS LØSNINGER I Digitaliseringsstyrelsen står vi bag en række af de mest anvendte offentlige digitale løsninger i Danmark, blandt andet MitID, Digital Post og borger.dk. Vi arbejder løbende på at videreudvikle og forbedre løsningerne, og i det arbejde er det naturligvis vigtigt at vide, hvordan brugerne oplever vores løsninger. Derfor foretager vi løbende tilfredshedsmålinger af vores borger- og virksomhedsrettede løsninger. Og for nyligt har vi fået lavet en samlet tilfredshedsmåling af syv af vores løsninger. Det er godt at se, at tilfredsheden generelt er høj. På tværs af løsningerne er mere end 7 ud af 10 tilfredse. Og under 6 pct. af brugerne er utilfredse. Men der er også rum for forbedringer, og målingen har givet os nyttig viden om, hvor det mere præcist er, brugerne ser potentiale for forbedringer. Den viden tager vi nu med os i vores videre arbejde med at forbedre løsningerne. Målingen ser nærmere på følgende løsninger: 📍Digital Post 📍MitID 📍Borger.dk 📍Sundhedskort-app 📍Kørekort-app 📍Digital Post til virksomheder 📍MitID Erhverv Læs mere og find målingens resultater her: https://lnkd.in/eyCdCiWu

    • No alternative text description for this image

Affiliated pages

Similar pages

Browse jobs