Danish Agency for Digital Government

Danish Agency for Digital Government

Government Administration

Sammen om et digtalt Danmark - nu og i fremtiden

About us

Established in 2011 as part of the Ministry of Finance, the Agency for Digital Government is in charge of implementing the Danish Government’s policies for developing the digital public sector as well as for major parts of the Danish public digital service infrastructure.

Website
https://digst.dk/
Industry
Government Administration
Company size
201-500 employees
Headquarters
København K
Type
Government Agency
Founded
2011
Specialties
Cybersikkerhed, Digital inklusion, Digital infrastruktur, Digitale tilsyn, Kunstig intelligens, and AI

Locations

Employees at Danish Agency for Digital Government

Updates

  • DANMARK INDTRÆDER I ALLIANCE FOR AT STYRKE EUROPÆISK SPROGTEKNOLOGI Den europæiske alliance for sprogteknologi (ALT-EDIC) har netop optaget Danmark som medlem. Digitaliseringsstyrelsen repræsenterer Danmark og skal være med til at fremme udviklingen af europæisk sprogteknologi. ALT-EDIC finansieres delvist af Digital Europe-programmet og delvist af de deltagende medlemslande. Midlerne skal bruges på at løfte en række væsentlige indsatsområder for at sikre europæisk digital suverænitet inden for sprogteknologi. Alliancen er derfor en vigtig brik i arbejdet med at skabe konkurrencedygtige europæiske alternativer til fx amerikanske og hovedsageligt engelsksprogede løsninger. Alliancen arbejder for: 📍 At skabe flere europæiske højkvalitetssprogdata i forskellige modaliteter – fx tekst, lyd og billeder. Gode data er byggestenen i konkurrencedygtige sprogmodeller og centrale for at vi kan få bedre kunstig intelligens på de europæiske sprog. 📍 At optimere de eksisterende sprogmodeller, så de bliver lettere at arbejde med, og så de bliver bedre inden for samfundsrelevante domæner. 📍 At understøtte udviklingen af nye sprogmodeller ved at pulje ressourcer på tværs af medlemslandene, herunder computerkraft og ekspertise i forbindelse med træningen af grundmodeller. Det kan hjælpe særligt SMV’er til at komme i gang med at udvikle nye sprogteknologiske løsninger. 📍 At udvikle standarder til evaluering og normalisering af sprogmodeller med et særligt fokus på at mitigere diskrimination og bias, så europæisk sprogteknologi fortsat bliver mere forsvarlig. 📍 At konsolidere det europæiske sprogteknologiske økosystem, så viden og ressourcer deles på tværs af landegrænser og så europæiske sprogteknologiske projekter har bedre forudsætninger for at lykkes. Med Danmarks medlemskab sikrer vi os stemmeret og direkte indflydelse på alliancens strategiske retning. Og det giver danske virksomheder, myndigheder og forskere mulighed for at drage fordel af ALT-EDIC's initiativer. Læs mere: https://lnkd.in/ed8Fxukf Illustration er generet med AI og genbrugt fra sprogteknologi.dk

    • No alternative text description for this image
  • KOM TIL ONLINE MATCHMAKING-MØDER OM DIGITAL EUROPE-PROGRAMMET Overvejer du at søge Digital Europe-programmet, kan du få vejledning og inspiration til to projektindkaldelser, der åbner for ansøgning i efteråret 2024. Gennem Digital Europe-programmet kan du blandt andet få midler til at udforske nye eller eksisterende områder og projekter, udvikle produkter samt få adgang til nye samarbejdspartnere og forskning. Digital Europe-programmets projektindkaldelser er åbne invitationer fra EU med støtte til projekter, som understøtter EU’s politiske målsætninger. Guleroden for dig og din organisation er, at I kan få midler til at realisere et projekt i samarbejde med andre danske og europæiske partnere. Emnerne for efterårets projektindkaldelser er blandt andet Kunstig Intelligens, digitale kompetencer og digital transformation. Og de kommende måneder afholder Andreas Nykjær og Morten Kristiansen fra Kontor for analyse og strategi her i Digitaliseringsstyrelsen derfor en række webinarer, hvor du kan få mere information og kontakt til andre interesserede, ligesom der vil være god mulighed for, at du kan få svar på dine spørgsmål. Læs mere og tilmeld dig webinarerne her: https://lnkd.in/ejG_jrEU

    • No alternative text description for this image
  • STUDENTERNETVÆRKET SPRINGER UD Foråret står i fuldt flor – og Digitaliseringsstyrelsens studenternetværk er sprunget ud i det gode vejr efter et langt vinterhi. I dag har netværket fået lov til at bidrage her til profilen. Studenternetværket er et af Digitaliseringsstyrelsens mange tværgående fællesskaber og studenterne kan bruge det til forskellige formål. Netværket giver mulighed for, at studenterne kan udveksle erfaringer med andre, og de studerende her i Digitaliseringsstyrelsen bruger det også til at holde faglige og sociale arrangementer, drøfte kompetenceudvikling og karrieremuligheder og til at få inspiration fra forskellige oplægsholdere. For nyligt udnyttede studenternetværket i høj grad det gode vejr med et slag kongespil under åben himmel i Kongens Have, mens der blev talt om arbejdsopgaver i de forskellige kontorer, om forventninger til netværket i denne sæson og grinet til de udfordrende ryste-sammen-lege. Studenternetværket giver rig mulighed for sparring på tværs af styrelsen, men vigtigst af alt giver det anledning til at udvide sit netværk og lære andre studentermedhjælpere at kende. 

    • No alternative text description for this image
  • DEN 21. MAJ ER DER ANSØGNINGSFRIST TIL DEN REGULATORISKE SANDKASSE FOR KUNSTIG INTELLIGENS Som led i regeringens digitaliseringsstrategi har Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet etableret en regulatorisk sandkasse for kunstig intelligens (AI). Sandkassen tilbyder gratis adgang til vejledning i GDPR for virksomheder og myndigheder, der udvikler eller anvender AI-løsninger. Formålet med sandkassen er at understøtte innovation og anvendelse af AI-løsninger i Danmark. Konkret stiller Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet ekspertise og tid til rådighed, så I kan få projektnær vejledning i GDPR og databeskyttelsesloven. Hvis dette lyder relevant for din virksomhed, myndighed eller organisation, kan I stadig nå at ansøge om at deltage i et sandkasseforløb. Der er ansøgningsfrist for første runde den 21. maj. Du kan finde mere information og vejledning her: https://lnkd.in/ezhq32a9

    • No alternative text description for this image
  • VI BRUGERTESTER LØSNINGER PÅ BIBLIOTEKET I Digitaliseringsstyrelsen er vi meget optagede af, at digitale løsninger skal kunne bruges af alle borgere. Derfor arbejder vi med brugerpaneler og test af alt fra breve til vores digitale løsninger. Og vi benytter mange andre muligheder for at møde borgere og høre dem, hvordan de synes, vores produkter er, og hvordan de kan blive nemmere for dem at benytte. Derfor var Kontor for MitID Erhverv og digitale services for nyligt forbi Hovedbiblioteket i København for at få borgernes input til en ny samtykkeløsning, der skal ligge på Borger.dk og gøre det muligt for borgere at give samtykke til, hvilke informationer, der må deles myndigheder imellem. I nogle tilfælde kan sager gå i stå, fordi den ene myndighed ikke må sende oplysninger til den anden, og det betyder længere behandlingstid. Med en samtykkeløsning kan borgere samtykke til at myndighederne kommunikerer internt og dermed sikre en mere smidig sagsbehandling. Flere af de adspurgte borgere gav gode input til, hvordan løsningen skulle præsenteres på borger.dk og kom med bud på, hvordan ordlyden i løsningen kunne gøre det endnu nemmere at forstå, hvad man giver samtykke til. Alle de indsamlede input indgår nu i vores videre arbejde med at bygge en løsning, der kan lette sagsbehandlingen for borgerne.

    • No alternative text description for this image
  • I DAG FEJRER KENNETH 25 ÅR I STATENS TJENESTE   Kenneth Kruuse har løbet parløb med offentlig digitalisering gennem alle årene. Han har blandt andet siddet i forskellige stillinger i den hedengangne It- og telestyrelse og i Økonomistyrelsen. Og så har han været med her i Digitaliseringsstyrelsen, siden vi blev stiftet i 2011. Det bliver i dag til 25 flotte år. Som Kenneth siger: ”Staten er det bedste. Der har altid været et nyt interessant projekt.” Som forretningsarkitekt i Digitaliseringsstyrelsen har Kenneth et indgående kendskab til NemLogin og den nye Digital Post-løsning, som har stor gavn af hans udprægede forretningsforståelse og evne til at se sammenhænge på tværs af store samfundskritiske it-løsninger. Kollegaerne i Kontor for digital post kalder Kenneth for en super kollega, sådan en man altid bliver glad for at se. Ud over at han er et fagligt fyrtårn, er han loyal, tillidsvækkende og venlig. Kenneth formår at stille skarpt på udfordringerne, og han har en evne til at stille kritiske spørgsmål på en åben og fordomsfri måde, som fremmer den gode dialog – og det kan man altid lære noget af. Kenneth er meget vellidt og værdsat, og vi kan derfor kun på Digitaliseringsstyrelsen - og statens - vegne håbe, at vi har fornøjelsen af ham mange år endnu. 

    • No alternative text description for this image
  • FORHOLDER I JER TIL DATAETIK I JERES VIRKSOMHED? Ellers er det måske nu. For dataetik er vigtigt i en tid, hvor data udgør en selvstændig valuta. I Digitaliseringsstyrelsen vejleder vi virksomheder i at arbejde med dataetik, så indsamling og anvendelse af data sker med størst mulig omtanke, til gavn for både jeres virksomhed, kunder og samfundet. Hvis I overvejer at dykke dybere ned i dataetik eller står overfor et nyt dataprojekt, kan vi tilbyde både vejledning og oplæg fra vores dataetiske team, der kan tilpasses til alle typer virksomheder og til både medarbejdere og ledere. Vores dataetiske team har været på Fyn hos en virksomhed, der for nylig har nedsat en tværgående dataetisk arbejdsgruppe. Kick-off for arbejdsgruppen var et oplæg om dataetik og drøftelserne kom for alvor i gang hos virksomheden under øvelsen med vores dilemmaspil om dataetik. Spørgsmål I kan få besvaret igennem oplægget: 🔌 Hvad er dataetik, og hvordan kan I oversætte det i praksis? 🔌 Hvilke værktøjer, tjeklister og retningslinjer kan I arbejde med? 🔌 Hvordan kan I udvikle jeres egen ”dataetiske radar” i virksomheden? Uanset, hvor I som virksomhed befinder jer på den dataetiske rejse, uanset hvor stor eller lille jeres virksomhed er, så er vi klar til at hjælpe jer i gang. Oplægget kan afholdes både fysisk eller digitalt, så tøv ikke med at booke et oplæg og bliv klædt bedre på til at håndtere data med omtanke. Læs mere her: https://lnkd.in/e8MRjqsQ

    • No alternative text description for this image
  • View organization page for Danish Agency for Digital Government, graphic

    23,600 followers

    TILMELDING TIL FÆLLESOFFENTLIG DIGITAL ARKITEKTURKONFERENCE 2024 ÅBNER I DAG I Digitaliseringsstyrelsen er gode kræfter i gang med forberedelserne til den årlige Fællesoffentlig digital arkitektur -konference, som løber af stablen 30. september 2024. I dag åbner tilmeldingen til konferencen. Formålet med konferencen er at skabe kendskab til fællesoffentlig digital arkitektur herunder nye produkter og løsninger på området. Samtidig skaber den en vigtig platform for videndeling, erfaringsudveksling, faglig dialog, netværk og debat om digital arkitektur på tværs af den offentlige sektor. Dorthe Nordentoft, der arbejder som forretningsarkitekt i Styrelsen for Dataforsyning og infrastruktur, deltog i konferencen sidste år: ”Det gav mig en bred orientering om, hvad der rører sig i arkitekturlandskabet. Og jeg fik et konkret indblik i, hvordan andre arbejder med problemstillinger, som vi selv bokser med. Konferencen gav god mulighed for netværk med ligesindede i andre organisationer og inspiration til arbejdet i hverdagen”, siger Dorthe. Hvert år deltager omkring 350 arkitekter, projektledere og konsulenter fra staten, regionerne, kommunerne og leverandører – og konferencen fungerer som et væsentligt led i formidlingsaktiviteterne af det fællesoffentlige digitale arkitektur-samarbejde. Nikolai Thal-Jantzen, MITL, MSc. fra ATP, Enterprise Architecture, som også deltog i 2023, siger: ”Jeg fik en god indsigt i væsentlige aktiviteter inden for området– og jeg vil anbefale andre at deltage, fordi konferencen på en effektiv måde giver et opdateret overblik over, hvad der foregår inden for offentlig digitalisering og IT-arkitektur”. Læs mere og tilmeld dig allerede i dag: https://lnkd.in/eSefkPFy       

    • No alternative text description for this image
  • HER KAN CHEFEN GODT OPFORDRE DIG TIL AT SØGE NYT JOB Og det er ikke fordi du bliver fyret. Tværtimod. I en styrelse med over 400 medarbejdere - der beskæftiger sig med alt fra udvikling og drift af samfundskritiske infrastrukturløsninger til cybersikkerhed, kunstig intelligens, SMV’ers digitalisering, jura og policy - er der brug for mange forskellige fagligheder. Det er vi opmærksomme på her i Digitaliseringsstyrelsen, hvor trivsel er afgørende. Vi har fokus på, at alle udvikler sig, og vi arbejder aktivt for at sikre en stærk tilknytning til Digitaliseringsstyrelsen som arbejdsplads og for at tiltrække de rigtige kompetencer.  I stedet for altid at hente nye kollegaer ind udefra, når der bliver en ledig stilling, arbejder vi også aktivt med intern rokering. Det kan være en gevinst for både arbejdsplads og medarbejder, hvis man kan tilbyde sin medarbejdere nye jobs i andre kontorer – men på samme arbejdsplads. Adam Møller Kretz rokerede for nyligt fra Kontor for analyse og strategi. Her arbejdede han med kunstig intelligens og hvordan det spiller sammen med lovgivning, data og den grønne omstilling. Han kunne mærke, at han fik ekstra energi, når han havde berøring med mange forskellige kolleger og interessenter i og uden for huset. Da der opstod en mulighed for at blive ’udstationeret’ som direktionssekretær for en periode, sagde Adam ja. Det var nemlig en god mulighed for at prøve en stilling med mange kontaktflader. Og efter en 4 måneders udstationering er Adam i dag rokeret permanent til stillingen i Direktions- og Kommunikationssekretariatet. For Adams nye kontorchef Maria Antonsen er det ikke noget nyt at modtage eller afgive medarbejdere, som har ønsket at arbejde med et andet område i styrelsen: ”Det vigtigste er den ærlige dialog medarbejder og leder imellem. Det hjælper os med at finde det helt rigtige match, som er afstemt efter medarbejderens ønsker og kompetencer og de muligheder vi har i styrelsen. Som chef er jeg selv opmærksom, og spørger også ind til mine medarbejderes udviklingsønsker og eventuelle rokeringsønsker, når de har været i den samme stilling et stykke tid. Så det er vigtigt at spille med åbne kort og sætte ord på. Det er helt ok at udtrykke sine ønsker, hvis man drømmer om at prøve noget nyt – og så kan vi prøve at hjælpe på vej videre i styrelsen.”

    • No alternative text description for this image
  • BORGERE MED MINORITETSBAGGRUND BLIVER DIGITALE AMBASSADØRER Digitaliseringsstyrelsen uddanner en række digitale ambassadører i samarbejde med frivilligorganisationerne Bydelsmødrene og Baba, som er en del af Fonden for Socialt Ansvar. Formålet er at hjælpe borgere med minoritetsbaggrund til bedre at kunne navigere i og bruge offentlige digitale løsninger. Partnerskabet med Fonden for Socialt Ansvar tager afsæt i Digitaliseringsstyrelsens arbejde for at sikre, at alle borgere kan blive en del af det digitale samfund, uafhængigt af deres baggrund. Lige nu gennemgår 78 frivillige med minoritetsbaggrund derfor et 'train-the-trainer'-forløb for at kunne støtte andre borgere i at blive selvhjulpne. For hvis vi skal lykkes med, at så mange borgere som muligt kan begå sig i et digitalt samfund vil pårørende og frivillige hjælpere spille en rolle. For borgere, der har svært ved det digitale, er det ofte i de nære og lokalt forankrede relationer, at man føler sig tryg ved at stille de spørgsmål, der presser sig på. Når de nye digitale ambassadører er færdige med deres uddannelse, kan de hjælpe andre med at bruge en lang række offentlige digitale løsninger. Det kunne for eksempel være, hvordan man får og bruger MitID, hvordan man agerer sikkert online, hvad man må hjælpe andre med, og hvordan man ved at bruge demo.borger.dk kan hjælpe andre borgere med at blive selvhjulpne. Ambassadørerne dækker alle regioner i hele landet.

    • No alternative text description for this image

Affiliated pages

Similar pages

Browse jobs